Všeobecne o doprave

Pod pojmom doprava v Šali si bežne človek predstaví autá a preplnené parkoviská, pod riešením dopravy obchvat, výstavbu parkovísk a opravu ciest. Aj toto je súčasťou, tvorí to však len malú časť celkového problému dopravy v meste. V skutočnosti ani pojem “doprava” nie je ten úplne správny, skôr sa hodí použiť pojem mobilita.

Mobilita je lepší popis procesu prepravy osôb medzi svojimi cieľmi a popisuje mesto ako priestor, kde spoločne existujú rôzne druhy motorovej i nemotorovej dopravy. V moderných mestách (od ktorých sa chceme učiť a ktorým by sme sa radi podobali), sa presun v rámci mesta vykonáva hlavne nasledovnými spôsobmi:

  1. Pešo (hlavne na krátke vzdialenosti do 2 Km)
  2. Bicyklom (stredné vzdialenosti do 5-7 Km)
  3. Mestskou hromadnou dopravou
  4. Individuálnou automobilovou dopravou

Presne v tomto poradí dôležitosti a cieľom využívanosti. Toto poradie má niekoľko aspektov, ktoré ho často kopírujú jedným alebo druhým smerom: ekologickosť, finančná náročnosť pre užívateľa, finančná náročnosť pre samosprávu, hlučnosť, potrebu zabratia voľných plôch, bezpečnosťou účastníkov a podobne.

V uplynulých rokoch sa v našom meste finančné prostriedky na jednotlivé druhy dopravy vynakladali presne opačne, ako by bolo žiaduce - teda najviac na autodopravu, potom rádovo v 10-kach percent z tejto sumy na MHD, nejaký symbolický zlomok pre opravu pešej infraštruktúry. Výnimkou je infraštruktúra pre cyklodopravu, do tej sa neinvestovalo vôbec nič.

Zároveň existuje úplne nový (rok 2021) a moderne poňatý oficiálny strategický dokument pod názvom Územný dopravný generel mesta Šaľa, ktorý definuje ako postupovať v rôznych oblastiach riešenia mobility, je však bohužiaľ úplne ignorovaný.

Jednotlivým typom dopravy a našim návrhom pre zlepšenie presunu obyvateľov sa venujeme v samostatných podkapitolách programu mobilita.

Ťažiskové body programu mobility

  1. Otočiť pomer financovania v prospech dopravy na prvých miestach rebríčka a dohnať investičný dlh, ktorý v tejto oblasti v Šali máme
  2. Postupne nastavovať verejné priestory tak, aby sa potreby účastníkov premávky z nižšej časti rebríčka zohľadňovali až potom, ako sú potreby vyššej časti rebríčka plne uspokojené
  3. Plánovať mobilitu v meste komplexne v súbehu všetkých typov dopráv
  4. Odstrániť chyby na aktuálne pripravovaných a zle riešených projektoch
  5. Dodržiavať vlastné strategické dokumenty mesta pri všetkých nových projektoch
  6. Pilotný projekt parkovacej politiky v jednej zóne
  7. Rozvoj MHD
  8. Výrazná podpora pešieho presunu po meste
  9. Posun v otázke prepravy bicyklom
  10. Zvýšenie bezpečnosti účastníkov premávky a zvýšenie celkového komfortu obyvateľov

Podpora chodcov a detí

Chodci majú v hierarchii mobility veľa prívlastkov naj. Sú v hierarchii najvyššie, zároveň sú najzraniteľnejší, zaberajú najmenej miesta, riešenia infraštruktúry pre chodcov je najlacnejšie a nebyť cyklistov, tak sú aj najzanedbávanejšia forma dopravy. Zároveň medzi nimi nájdeme veľký podiel najstarších i najmladších účastníkov premávky. Preto ich v našom programe kladieme na prvé miesto.

Mimo hlavných ťahov má Šaľa v správe takmer všetky miestne komunikácie. Centrum mesta, sídliská aj domové štvrte. Tie sú často pre chodcov nastavené vyslovene nepriateľsky - autá na chodníkoch blokujú ich pohyb, autá odparkované na ceste blízko prechodov pre chodcov ohrozujú špeciálne tých najmenších. Rodičia v snahe dopraviť svoje dieťa bezpečne do školy a či škôlky ohrozujú iné deti na tej istej ceste.

Podľa výsledkov analýzy Územného generelu dopravy až zhruba polovica rodičov deti do škôl vozí autom, často z iných častí mesta, alebo okolitých obcí. Tým sa vytvára 2x za deň pred školami zápcha a nebezpečné situácie. Niektorí rodičia dokonca bez zábran zaparkujú auto priamo pred školou na chodníku, prípadne na prechode pre chodcov, spravidla bez akejkoľvek reakcie mestskej polície.

Na sídliskách si zas niektorí vodiči skúšajú, či sa dá ísť aj 80. Ohrozujú tým opäť najme chodcov. Chodníky sú dlhé roky bez investícií, v jamách stojí voda, okraje sú zničené váhou áut, na ktorých záťaž neboli stavané.

Riešenia pre podporu chodcov a detí

  1. Zavedenie pilotného sídliska ako “Zóny 30” - autá v tejto zóne budú jazdiť tak, aby aj pri potenciálnej zrážke s chodcom bola jeho šanca na vážne zranenie minimálna. Na sídlisku bude osadené množstvo prvkov ukľudnenia dopravy a kamery pre určenie objektívnej zodpovednosti narušiteľov. Súčasťou bude odstránenie značiek “daj prednosť v jazde, hlavná cesta” tak, aby vodič musel v križovatke vždy zastaviť podľa pravidla pravej ruky.
  2. Postupné zavádzanie pasívnych prvkov brániacich autám parkovať vo vzdialenosti 5m pred a za prechodom pre chodcov.
  3. Preskúmame možnosť zavedenia svetelnej signalizácie na najfrekventovanejších prechodoch na hlavných ťahoch (v spolupráci s krajom).
  4. Prísny zákaz zastavenia na úsekoch pred vstupom do škôl kontrolovaný kamerovým systémom s vyvodením objektívnej zodpovednosti (mimo parkovacích miest).
  5. V blízkosti škôl vytvoriť pruhy pre “sekundové” zastavenie áut pre vyloženie a naloženie detí (bez vystúpenia vodiča).
  6. Zavedenie iniciatívy “Nechodím do školy autom” - pilotný projekt. V spolupráci s rodičmi jednotlivých škôl analyzovať dôvody dopravy detí autom do škôl a pracovať na odstránení príčin (bezpečnosť chodníkov, prechodov, bezpečná cesta zo zastávky MHD, spoje MHD). Pokiaľ bude mať iniciatíva úspech na jednej vytipovanej škole, rozšíriť na ďalšie.
  7. Jedna strana mosta bude výlučne pre peších, bicykle nebudú tolerované.
  8. Strikné vylúčenie automobilovej dopravy z pešej zóny mimo zásobovacích hodín.
  9. Budovanie pasívnych prvkov pre spomalenie jazdy áut pred prechodom pre chodcov a prechodové ostrovčeky, špeciálne na širších uliciach.
  10. Kontrola dodržiavania voľnosti chodníkov, odblokovanie najkritickejšie upchatých chodníkov od zaparkovaných áut.

Podpora cyklodopravy

Ako je spomenuté v predošlom bode programu, cyklisti sú najzanedbávanejšími účastníkmi premávky v našom meste. Napriek tomu, že bicykel je považovaný za druhý najdôležitejší spôsob dopravy v rámci mesta. Tomu zodpovedá aj nastavenie rozpočtu z ostatných rokov, kde pri rozvoji cykloinfraštruktúry opakovane svieti číslo 0.

Podľa výsledkov anketového dopravného prieskumu mesta Šaľa, zahrnutého v Územnom genereli dopravy až takmer 20% jázd autom trvá do 5 minút a zároveň mizivé percento domácností nevlastní ani jeden bicykel (domácnosti vlastnia prevažne 2 až 4). Záver z tohto zistenia je evidentný - značná časť autodopravy je na veľmi krátke vzdialenosti, ktoré sa hravo dajú zvládnuť inou formou dopravy. A to okrem zníženia frekvencie dopravných zápch môže priniesť aj ďalšie benefity - zdravších ľudí s pravidelným pohybom, menej prachu, hluku a splodín. Preto sme sa rozhodli v našom programe zamerať práve na presun tejto časti obyvateľstva na bicykle.

Vypísať problémy prepravy bicyklom po meste by vydalo na malú knihu. Keďže sa v tomto smere 30 rokov nič nespravilo, latka leží na zemi. Je nám jasné, že budovanie cyklotrás vyžaduje fin. prostriedky, preto ich presunieme aj do tejto oblasti. Zároveň v rámci mesta sú naplánované iba 2 hlavné radiály, ktoré kopírujú hlavné cestné ťahy, zvyšok sídlisk je riešených cez “Zóny 30”, kde bez problémov koexistujú cyklisti s autami a chodcami. Neuralgickým bodom je samozrejme prejazd cez most.

Ďalším problémom je rýchla dostupnosť bicykla ako dopravného prostriedku. Špeciálne na sídlisku je veľmi problematické bicykle skladovať a “vyberať” tak, aby to bolo rýchle a pohodlné (malé pivnice, malé výťahy). Posvietili sme si preto aj na tento problém.

Riešenia pre podporu cyklodopravy

  1. Zavedenie pilotnej “Zóny 30” na vytypovanom sídlisku, kde je umožnené bezpečne jazdiť bicyklom súbežne s autami. (viď. sekciu pre chodcov pre detaily)
  2. Zahrnutie kvalitne naprojektovanej, výškovo/fyzicky oddelenej dvojprúdovej cyklotrasy v rámci projektu revitalizácie Vlčanskej ulice v súlade s odporúčaniami strategických dokumentov mesta
  3. Oprava projektu predstaničného priestoru tak, aby cyklotrasa bola technicky oddelená od chodníka a zároveň presun stojiska tak, aby pri výstupe z vlaku nedochádzalo ku kolízii cyklistov s chodcami.
  4. Oprava projektu kruhovej križovatky pri trikote tak, aby cyklotrasa bola oddelená od chodníka (aktuálne navrhnuté ako zmiešané, čo je nevyhovujúce)
  5. Rozbehnutie iniciatívy “Šaľa na dvoch kolesách” pre osvetu obyvateľov.
  6. V rámci pilotného projektu spustiť spoluprácu s obyvateľmi pre získanie spätnej väzby ohľadom jazdenia detí do škôl, na krúžky a športoviská, implementácia zlepšení v rámci tejto participácie.
  7. Vybudovanie pilotného projektu uzamykateľného parkoviska bicyklov na sídlisku Veča.
  8. Započať práce na vybudovanie cykloveže pre odkladanie bicyklov v centre mesta.
  9. Zavedenie tzv. bike-sharingu - možnosti rýchlo si požičať bicykel a previezť sa z jednej časti mesta do inej bez starostí.
  10. V závislosti od ochoty Slovenskej správy ciest a iných súkromných vlastníkov vyhradiť jednu stranu mosta pre bicykle tak, aby sa dalo plynule prejsť cez Váh. K tomu patrí aj možnosť sprejazdnenia bývalého prístavu a plynulé napojenia cyklotrasy poza Hepaj, cez prístav, popod most a na hrádzu/most.
  11. Vytvorenie cyklokoridoru cez pešiu zónu.
  12. Budovanie kvalitných cyklostojanov pri každej inštitúcii.

Rozvoj MHD

Šaľa je vďaka svojej malej rozlohe mesto, kde by sa mestská hromadná doprava mohla javiť ako marginálna záležitosť. Práve rozdelenie mesta na dves strany rieky Váh a zároveň vznik nových odľahlých satelitných štvrtí zvyšuje jej význam. V našom programe berieme doteraz zaznávanú MHD ako tretí pilier mobility a ďalší zo spôsobov, ako dostať ľudí z áut pri preprave na krátke vzdialenosti.

Platí tu rovnaký základ, ako sme rozoberali pri cyklodoprave - až 20% prepravy autom trvá do 5 minút. Čo sa rovná doprave v rámci mesta. MHD je ideálny spôsob prepravy na krátke vzdialenosti v prípade zlého počasia.

Z analýzy územného generelu dopravy vychádza, že aktuálne je MHD vyťažená mimo špičky len na 20% (počas špičky max 70%). To signalizuje, že platíme dopravcovi za prevoz vzduchu. V Šali sa preprava MHD vníma ako “sociálna služba”, avšak v skutočnosti je to verejná služba absolútne pre všetkých bez rozdielu - rýchla a pohodlná.

Pokrytie mesta trasami MHD resp. zastávkami je nedostatočné, nastavené na pešiu chôdzu do 10 min. To ľudia podľa výsledkov využitia nie sú ochotní akceptovať. Zastávky sú zároveň riešené nerozumne: neposkytujú dostatočnú ochranu, sú presklené, teda v lete je v nich teplo, často na nich chýbajú informácie o odchodoch.

V najbližšom volebnom období sa bude vyberať dodávateľ MHD na ďalších 10 rokov, čo nám dáva obrovskú možnosť zásadne zmeniť jej fungovanie a priblížiť ju bližšie ľuďom. V roku 2016 si mesto v spolupráci s dopravcom unisono presadili status quo, my to chceme zmeniť.

Riešenia pre rozvoj MHD

  1. Upraviť hlavné trasy MHD tak, aby pokrývali a doteraz nepokryté územia, napr. nové štvrte, Polikliniku, staré domové štvrte.
  2. Zaviesť doplnkovú linku 2, ktorá umožní obslúžiť doteraz neobsluhované územia - bude využívať menší autobus, midibus.
  3. Začať prácu na zavedení školských minibusov pre dopravu detí medzi vzdialenejšími časťami mesta (v rámci iniciatívy “Nechodím do školy autom”)
  4. Zvýšiť frekvenciu spojov tak, aby MHD jazdila každých 30 minút
  5. Vybudovať zastávky podľa pravidla dostupnosti do 5 min. resp. 350 metrov
  6. Upraviť zastávky tak, aby spĺňali odporúčanie definované Územným generelom dopravy (veľkosť, ochrana, vedenie chodníkov poza zastávky, vedenie cyklotrás poza zastávky)
  7. Vykonať prieskum na väčších kultúrnych akciách v meste a zvážiť zavedenie špeciálnych spojov na/z týchto akcií v rámci mesta
  8. Zaviesť aplikáciu, ktorá užívateľovi podľa aktuálneho miesta ukáže trasu k najbližšej zastávke a najbližšie časy odchodu spojov.
  9. Zaviesť ŠaľaPass kartu/aplikáciu pre podporu využívania služieb MHD resp. alternatívnej dopravy. Karta bude fungovať tak, že čím viac človek prejazdí, tým lacnejšie bude mať služby (napr. ak odjazdím MDH 50 jáz, budem mať zľavu 10%, ak odjazdím 500 jázd, budem mať zľavu 90% a obdobne pre iné služby ako napr. Bike-Sharing).

Implementácia parkovacej politiky

Akokoľvek to bude znieť na prvé počutie neuveriteľne, mesto Šaľa má strategický návrh parkovacej politiky už vypracovaný v rámci nového Územného generelu dopravy. Z iných miest na Slovensku (Bratislava, Trenčín) však vieme, že z návrhu po implementáciu je ešte veľmi dlhá a tŕnistá cesta. Začať včera však už bolo neskoro, preto v tomto volebnom období je nevyhnutné spraviť aspoň pilotný projekt jednej zóny a podľa toho nastaviť postupne modus operandi pre zvyšok mesta.

Taktiež máme aj aktuálne čísla ohľadom áut odstavených na verejných priestranstvách. Máme čísla áut domácich a cezpoľných. Máme hrubé čísla áut parkujúcich oficiálne, na divoko aj nelegálne. Máme vzorové štvrte v slovenských i zahraničných mestách, takže nebudeme stavať na zelenej lúke.

Základným princípom parkovacej politiky je lepšie využiť tie parkovacie miesta, ktoré už máme. To sa dá dosiahnuť napríklad zavedením zóny plateného parkovania, kde nárok na parkovaciu kartu budú mať iba ľudia s trvalým pobytom v danej zóne pre jedno alebo 2 nahlásené autá (absolútna väčšina obyvateľov mesta vlastní 0 až 2 autá).

Druhým princípom je nezaberať parkovacími miestami nové voľné plochy na sídliskách, ktoré už aj tak dostatočne trpia aktuálne zaparkovanými autami. Teda ak už stavať parkovanie, tak buď do hĺbky (nové stavby), alebo do výšky (staré sídliská). Avšak tak, aby to nebol necitlivý záber do verejného priestoru - nikto nemá záujem pozerať z okna do výfuku oproti zaparkovaného auta. Staré sídliská potrebujú voľné zelené plochy ako soľ.

Zavedenie parkovacej politiky vyžaduje vážnu spoluprácu s obyvateľmi danej zóny, preto budeme s obyvateľmi vopred diskutovať, ako v rámci nastavených mantinelov optimálne využiť existujúce priestory a ako ich zmeniť k lepšiemu. Nikdy nebudú spokojní úplne všetci, ale proces raz začať musí.

Okrem pilotnej zóny sa budeme samozrejme v návrhoch venovať aj ostatným častiam mesta, kde máme návrhy ako dočasne zlepšiť a upratať parkovanie, pokiaľ sa nezavedie úplná parkovacia politika aj tam. V rámci zavedenia parkovacej politiky sa ďalej neráta s prenájmom súkromných parkovacích miest.

Riešenia pre zlepšenie parkovania

  1. Zavedenie parkovacej politiky vo vytypovanej pilotnej zóne za spolupráce miestnych obyvateľov na základe predošlej analýzy. Jednotlivé výstupy analýzy budú implementované pred tým, ako sa finálne zavedie rezidenčná karta.
  2. Vytvorenie Fondu mobility, kam pôjdu všetky príjmy spojené s parkovaním a výnosy sa budú využívať výlučne na účel rozvoja mobility
  3. Postupná implementácia tzv. nultého kroku parkovacej politiky v celom meste - pasportizácia parkovacích miest, transformácia neoznačených parkovísk na označené a ich vyznačovanie, rušenie prenajímateľných parkovacích miest a podobne.
  4. Vytlačenie nákladných a úžitkových vozidiel z verejných parkovísk.
  5. Zavedenie striktnejšieho dodržiavania pravidiel parkovania v nebezpečných zónach (napríklad zákruty, križovatky).
  6. Vytlačenie parkovania z mestskej zelene.
  7. Spoplatnenie parkovania v centre mesta tak, aby bolo parkovisko k dispozícii návštevníkom obchodov počas prevádzky.
  8. Vykonanie krokov k získaniu spolufinancovania pre postavenie parkovacieho domu vedľa Domu kultúry v Šali tak, aby pokryl väčšie podujatia a zároveň poslúžil ako odstavná plocha pre sídlisko Váh.
  9. Úplné zastavenie výstavby klasických plochých parkovacích miest na sídliskách.
  10. V prípade získania spolufinancovania postaviť automatizovanú vežovú garáž na sídlisku Veča vedľa niektorého z vežiakov tak, aby zaberala minimálnu plochu a minimálne zasahovala do verejného priestoru (s cieľom presunúť nelegálne zaparkované autá z ulice).
  11. V prípade nezískania financovania v bode 10, vytypovanie lokalít pre potenciálnu konverziu plochých parkovísk na dvojpodlažné, príprava projektovej dokumentácie a predloženie žiadosti o financovanie.
  12. Zavedenie nástupných resp. vykladacích miest v pravidelných rozostupoch, na ktorých nebude možné dlhodobo stáť, ale umožnia obyvateľom vyložiť/naložiť náklad a presunúť auto na iné voľné parkovacie miesto ďalej od bydliska.
  13. Spustiť analýzu možností výstavby odstavných parkovacích plôch (Ride&Share) pri vstupoch do mesta s výhľadových napojením na MHD a cyklostojanmi a vykonať čo najviac krokov týmto smerom.
  14. Vykonať súpis mestom vybudovaných čiernych parkovísk, evidovaných ako spevnenie krajnice cesty a nastaviť stratégiu ich prebudovania/legalizácie resp. odstránenia - podľa vhodnosti umiestnenia. Takto vybudované plochy obchádzajú platnú legislatívu, neboli posúdené z hľadiska technickej spôsobilosti, ekologickej záťaže ani bezpečnosti a v modernom meste 21. storočia nemajú svoje miesto.

Záväzné pravidlá a plánovanie

Téma dodržiavania pravidiel sa netýka len zlého parkovania, či jazdy po chodníku. Týka sa aj developerov, ktorým mesto vydáva záväzné stanoviská k ich projektom. Týka sa aj jednotlivých zložiek samotného úradu, ktorý pripravuje svoje projekty v doprave, ale aj pri iných typoch stavieb, ktorých sa doprava dotýka.

Od profesionálnej samosprávy sa očakáva, že bude plánovať, dodržiavať vlastné nariadenia a dokumenty, kontrolovať súlad vlastných projektov, ako aj súkromných projektov, s verejným záujmom. Bez výnimiek pre spriaznené podnikateľské subjekty a bez zjednodušovania si práce na úkor kvality a bezpečnosti.

V tomto bode navrhujeme viacero krokov a usmernení, ktoré by mali dať projektom kontinuitu a dlhodobý súlad so záujmami čo najširšej skupiny občanov vo verejnom priestore.

Riešenia pre zlepšenie plánovania a kontroly

  1. Odporúčania Územného generelu dopravy sa transformujú z nezáväzných na záväzné v súlade s odporúčaním samotného dokumentu.
  2. Každý nový verejný či súkromný projekt bude posudzovaný a schválený iba v prípade, že vyhovuje požiadavkám všetkých strategických dokumentov mobility mesta. Výnimky sa nebudú udeľovať (ani kamarátom úradníkov, ani úradníkom).
  3. Projekty v oblasti mobility sa budú plánovať s dlhodobou víziou. Projekty, ktoré pôjdu v súlade s touto víziou do ďalšej fázy realizácie, budú automaticky podrobené realizačnej štúdii s jasným výstupom. Plánovacia a projektová fáza sa nebude preskakovať s odôvodnením úspory peňazí. Vieme, že dobre naplánovaný a rozfázovaný projekt s dokumentáciou nám v konečnom dôsledku peniaze ušetrí.
  4. Pri povoľovaní stavieb sa bude automaticky vyhodnocovať aj zahrnutie alternatívnej dopravy do projektu.
  5. Pri dopravných projektoch prejdeme z počítania priepustnosti áut na počítanie priepustnosti ľudí všeobecne - v súlade s prioritami mobility v Šali.
  6. Dizajn ulíc sa nápodobne bude realizovať v súlade s týmto zámerom.
  7. V rámci zákonných možností budeme smerovať k zníženiu požiadavky na minimálny počet parkovacích miest pre danú stavbu a budeme projekty tlačiť k integrácii alternatívnej dopravy a MHD
  8. Mestská polícia bude proaktívne riešiť dopravné priestupky obmedzujúce chodcov a zhoršujúce ich bezpečnosť. Zároveň bude proaktívne komunikovať správne riešenia, aby to nebolo len o vyberaní pokút.
  9. Zavedieme aplikáciu “Šaľský asistent”, kde bude možné oficiálne nahlásiť dopravný priestupok - zlé parkovanie a priestupcovi dôjde pokuta na základe objektívnej zodpovednosti.
  10. Schválime výhodné pravidlá pre potenciálnych záujemcov prevádzkovať u nás Car-Sharing elektrických áut.

Participácia občanov

V Šali sú ľudia zvyknutí dozvedieť sa o zámere mesta vtedy, keď sa uzavrie ulica a začne sa kopať. Takéto rozhodnutia od stola sú potom často nedobre prijímané a ťažšie integrovateľné do normálneho chodu života v danej štvrti.

Naším zámerom je komunikovať zámer zmeny v dopravnej infraštruktúre dotknutým občanom ešte vo fáze návrhu projektu tak, aby mohli v rámci nastavených projektových mantinelov do projektu zasiahnuť a prípadne doplniť pripomienky, ktoré môžu byť následne zapracované. Takýto postup nielen môže priniesť zaujímavé nápady od ľudí znalých miestnej situácie, ale zároveň aj napomôcť prijatiu zmeny, keďže projekt patrí od začiatku aj “im”.

Jeden z príkladov, kde bude takáto participácia nevyhnutná, je v rámci starých domových štvrtí. Autá zaparkované nadivoko (a nelegálne) po oboch stranách cesty nielen znižujú bezpečnosť, ale napríklad často znemožňujú reálnu zimnú údržbu cesty či chodníka. Keďže situácia nie je kvôli šírke cesty a počtu áut jednoducho riešiteľná, je nevyhnutná koordinácia celej štvrte a jej participácia na riešení. Mesto príde s možnými riešeniami a bude na obyvateľoch ktorú si hlasovaním (alebo konsenzom) vyberú (napr. zákaz státia vs. sústava jednosmerných ulíc s vyznačením parkovania na jednej strane).

Toto je absolútne kľúčové pri veľkých zmenách, napríklad pri zavádzaní parkovacej politiky v zóne. Nestačí od stola nastaviť pravidlá, treba pravidlá ľuďom vysvetliť a samotné nastavenie s nimi doladiť tak, aby na konci dňa z toho benefitovala väčšina a mesto bolo lepším miestom pre život.

Čo s obchvatom?

Takzvaný severný obchvat Šale nie je v gescii mesta Šaľa a nemá na neho žiaden dosah. Obchvat bude novou cestou prvej triedy, ktorú stavia a financuje Ministerstvo dopravy cez Slovenskú správu ciest. Ako samospráva môžeme za obchvat orodovať, ale to je tak asi všetko. Aktuálny stav hovorí, že samotný obchvat by mala SSC začať stavať z nového programového obdobia v roku 2023. Má k tomu všetky potrebné pozemky a povolenia.

Samotným uvedením obchvatu do prevádzky sa zaoberala aj analýza dopravy v rámci generelu, z ktorej vyplynulo, že obchvat stiahne zhruba 40% dopravy, ktorá aktuálne prúdi cez náš most (meral sa počet áut na moste počas piatkovej špičky a zároveň autá na vstupe do Šale od Galanty a na výstupe smerom na Trnovec). Cez most bude naďalej prúdiť zhruba 16 tisíc áut denne, ktoré nie sú tranzit. Situácia v rámci mesta sa síce zlepší, ale most bude naďalej veľmi zaťažený. Preto je nevyhnutné pracovať s diverzifikáciou dopravy, ako uvádzame v predošlom programe.

To, že most je aktuálne súčasťou hlavnej tranzitnej trasy a cesta prvej triedy, nám znemožňuje v rámci mesta robiť extrémne potrebné úpravy. Napríklad zúženie cesty a rozšírenie chodníka resp. obojsmernej cyklotrasy po jeho krajoch. To sa netýka iba mosta, ale v podstate celej trasy od Galanty až po Trnovec. Po dostavaní obchvatu je predpoklad, že túto cestu prevezme do správy buď mesto Šaľa, alebo VÚC Nitra a samotné zaradenie cesty sa zníži, čo nám otvorí veľké možnosti reorganizácie dopravy v meste na tomto hlavnom ťahu. Pod tým myslíme sprístupnenie tejto cesty iným spôsobom dopravy na úkor automobilovej. Keďže toto nehrozí minimálne najbližších 5 rokov, v programe sa tým nezaoberáme. Máme to však v dlhodobom zreteli.