Jasné pravidlá

Rozhodnutia na základe jasných pravidiel v spolupráci s obyvateľmi mesta šetria peniaze a zabezpečia lepšie rozhodnutia.

Šaľa sa v rokoch 2010 a 2012 umiestnila na prvom mieste v hodnotení transparentnosti, ktoré vydáva Transparency International Slovensko. V roku 2016 sa prepadla na 21. miesto, aby si v roku 2018 polepšila na 7. miesto. Najhoršie hodnotené boli oblasti „etika a konflikt záujmov“ a „obecné podniky a organizácie“. Realita v oblasti transparentnosti a otvorenosti je za posledné roky oveľa horšia, ako ukazuje spomínaný rebríček. Osobitnou kapitolou je obchádzanie či porušovanie zákona o verejnom obstarávaní a následné pokuty pre mesto, ktoré platia občania zo svojich daní.

Poslanci bežne hlasujú o veciach, v ktorých majú konflikt záujmov: predaj majetku samému sebe, voľba rodinných príslušníkov do pozícií na úrade, schvaľovaní dotácií z mestského rozpočtu vlastným či prepojeným združeniam. Problémom je aj jednostranné informovanie verejnosti či nákup mediálneho priestoru z mestských peňazí na nekritické reportáže o meste a jeho vedení.

Občania nie sú vnímaní ako partneri, ktorí môžu prispieť k chodu mesta. Naopak, záujem občanov o veci verejné je považovaný doslova za problém. Občania s rozdielnym názorom sú zosmiešňovaní, na ich príspevky na sociálnych sieťach predstavitelia mesta často neodpovedajú, alebo odpovedajú len sarkasticky, prípadne ich príspevky blokujú či mažú. To všetko prispieva k neefektívnemu míňaniu mestských peňazí, nezáujmu občanov a k uzavretosti mestského úradu. Fungovanie mestských podnikov a inštitúcií je osobitnou kapitolou, o ktorej verejnosť netuší vôbec nič.

Preto aj táto oblasť potrebuje zásadnú zmenu smerom k transparentnosti a k rozhodovaniu spolu s občanmi. Zlepšenie v tejto oblasti bude mať na obyvateľov praktické dopady:

  1. Šetrenie mestských peňazí a obmedzenie priestoru na ich zneužitie
  2. Lepšie mestské politiky a rozhodnutia nielen akceptované, ale aj tvorené občanmi
  3. Lepší výkon mestských zamestnancov aj volených predstaviteľov a profesionálnejšia komunikácia s občanmi

Kľúčové body programu transparentnosti a mobilizácie

  1. Zavedieme 4-ročné funkčné obdobie a pravidelné transparentné výberové konania na miesta konateľov mestských spoločností a vedúcich mestských organizácií
  2. Aktualizujeme a prijmeme etický kódex zamestnancov mesta Šaľa, etický kódex volených predstaviteľov a etický kódex verejného obstarávania
  3. Zavedieme online prenosy (a ich archiváciu) z mestských zastupiteľstiev, vybraných komisií, výborov mestských častí a výberových konaní
  4. Zavedieme reálny participatívny rozpočet, v ktorom občania budú rozhodovať nielen o občianskych projektoch, ale aj o použití časti prostriedkov z mestského rozpočtu
  5. Zapojíme občanov do rozhodovania nielen o malých projektoch, ale aj o veľkých plánoch, investíciách či územnom pláne

Transparentné riadenie

Samospráva môže fungovať efektívne a občania s ňou môžu byť spokojní len vtedy, ak majú pocit, že slúži záujmom všetkých obyvateľov mesta, nie iba kamarátom či rodinným príslušníkom predstaviteľov mesta alebo vybraným podnikateľom. V uplynulých rokoch sa objavilo veľké množstvo rozhodnutí, ktoré boli v rozpore so zákonom, prípadne s etickými a morálnymi princípmi. Cieľom je zásadne obmedziť priestor na takéto aktivity, čím sa šetria mestské financie.

Kľúčové body pre transparentné riadenie mesta

  1. Zavedieme 4-ročné funkčné obdobie a pravidelné transparentné výberové konania na miesta konateľov mestských spoločností a vedúcich organizácií, ako sú: Mestská tepláreň Šaľa (MeT), mestská polícia, mestské kultúrne stredisko, mestská knižnica, organizácia sociálnej starostlivosti a podobne. Riaditelia a konatelia dostanú možnosť obhájiť svoje výsledky, tie však budú porovnávané aj s inými kandidátmi.
  2. Zlepšíme kontrolu nad financovaním a činnosťou mestského podniku rozšírením dozorných rád na minimálne 7 členov (5 poslancov, 2 neposlanci) s cieľom rozšíriť kontrolu o čo najširšie zastúpenie zástupcov občanov.
  3. Mestskí poslanci nebudú konateľmi mestských podnikov: mestskí poslanci majú predovšetkým kontrolovať činnosť a financie mestských podnikov, nie ich riadiť.
  4. Aktualizujeme a zavedieme etický kódex zamestnancov mesta Šaľa, etický kódex volených predstaviteľov a etický kódex verejného obstarávania. Tým znížime priestor pre netransparentné rozhodnutia, obchádzanie zákona, či nastavovania podmienok pre vybrané firmy. Občania budú môcť jednoduchšie posúdiť, či volení predstavitelia a zamestnanci konajú v súlade so všeobecne akceptovanými etickými princípmi.
  5. Zrušíme právomoc primátora, ktorý môže prideliť nájomné byty prednostne, a to aj pre osoby, ktoré vôbec nie sú v poradovníku, či nespĺňajú podmienky. Namiesto jednej osoby, ktorá môže právomoc zneužiť, bude aj „špeciálne prípady“ posudzovať príslušná komisia mestského zastupiteľstva, ktorá rozhoduje o ostatných žiadostiach.
  6. Zavedieme zverejňovanie VŠETKÝCH žiadostí o informácie na stránke mesta do 30 dní od odoslania odpovede na žiadosť. Zverejnenie infožiadostí závisí v súčasnosti od vôle úradníka, toto zmeníme tak, aby mali prístup k informáciám všetci obyvatelia na stránke mesta.
  7. Žiadny podnet nebude zametený pod koberec. Sťažnosti, požiadavky a podnety od ľudí budú spracúvané tzv. ticketovacím systémom. Systém bude automatizovaný a každej požiadavke od občana pridelí unikátne referenčné číslo. Tým zaručíme, že občania budú môcť kedykoľvek dohľadať, ktorý zamestnanec ich podnet vyriešil a akým spôsobom. Ticketovací systém používajú všetky úspešné firmy, ktoré musia na dennej báze prijímať podnety od zákazníkov.
  8. Zasadíme sa o opätovné zverejňovanie faktúr v plnom znení na webstránke mesta, nielen v podobe excelovskej tabuľky – aby verejnosť mohla reálne kontrolovať výdavky mesta.
  9. Informácie o výsledku obchodných verejných súťaží vrátane zápisnice z procesu predaja či nájmu majetku budú zverejnené na mestskej webstránke. Výzvy na predkladanie ponúk pre zákazky s nízkou hodnotou budú tiež zverejnené na internete.
  10. Na mestskej webstránke bude zverejnený pracovný program primátora mesta a jeho zástupcov tak, aby občania mali možnosť vidieť, aké aktivity vedenie mesta vykonáva.
  11. Na webovej stránke mesta budú viditeľne zverejnené majetkové priznania volených predstaviteľov mesta. Nebude sa k ním nevyhnutné preklikávať cez množstvo podstránok a následne otvárať množstvo súborov.

Komunikácia s občanmi

Komunikácia mesta Šaľa s občanmi prešla v ostatných rokoch zásadnými zmenami. Bohužiaľ, väčšina z nich bola negatívna a znamenala obmedzenie prístupu občanov k objektívnym informáciám, vrátane blokovania a mazania kritických príspevkov na sociálnych sieťach zo strany zamestnancov mesta. Občania mesta nie sú informovaní o zásadných otázkach života v meste týkajúcich sa daní, hospodárstva či rozvoja mesta, namiesto toho sú zavalení množstvom propagačných informácií a zbytočností. Namiesto verejných vysvetlení a jasnej komunikácie hodnej 21. storočia, sú občania „pozývaní“ na osobné stretnutia na mestskom úrade, kde im za zatvorenými dverami môžu byť vysvetlené ich pripomienky. Táto oblasť preto musí prejsť zásadnými zmenami.

Kľúčové body pre zlepšenie komunikácie s občanmi

  1. Necháme vypracovať moderný komunikačný manuál hodný 21. storočia. Pôjde o základnú koncepciu komunikácie predstaviteľov mesta s občanmi, ktorá zaručí, že sa potrebné informácie dostanú ku všetkým Šaľanom. A to bez ohľadu na ich vek a na skutočnosť, či vedia používať internet alebo si radšej prečítajú tlačený text.
  2. Zavedieme online prenosy z mestských zastupiteľstiev, vybraných komisií a výberových konaní, a tiež ich archiváciu. Šaľania majú právo vidieť na vlastné oči, ako pracujú ich zvolení zástupcovia. Ide o technicky jednoduché opatrenie nezaťažujúce mestský rozpočet, keďže náklady budú vykryté zrušením každoročného koncoročného príhovoru primátora za 1 500 EUR a obmedzením nákupu mediálneho priestoru v regionálnych médiách. Občanov síce nezaujímajú všetky body diskutované na zastupiteľstvách, ale určite ich zaujme minimálne rokovanie o daniach, poplatkoch či výstavbe v ich najbližšom okolí.
  3. Prepracujeme webovú stránku sala.sk tak, aby ste požadovanú informáciu našli za niekoľko sekúnd. Internetové stránky by mali slúžiť na rýchle vyhľadanie informácií. Postaráme sa, aby túto funkciu konečne spĺňala aj mestská stránka sala.sk. Budete tak môcť vyhľadať požadované informácie jednoducho a rýchlo bez toho, aby ste museli kontaktovať pracovníkov MsÚ. Zároveň tým znížime počet žiadostí o informácie, ušetrený čas budú môcť pracovníci venovať zlepšovaniu mesta.
  4. Skupiny a účty mesta na sociálnych sieťach sa stanú oficiálnym informačným kanálom mesta. Zavedieme jasné pravidlá komunikácie mesta na sociálnych sieťach. Zrušíme cenzurovanie kritických príspevkov, ktoré neporušujú pravidlá a zabezpečíme, aby zamestnanci mesta komunikovali profesionálne, objektívne a ľudsky, no bez prehnaných emočných výlevov.
  5. Vedúci zamestnanci mesta absolvujú školenia a tréningy na zlepšenie komunikácie s občanmi, nielen na sociálnych sieťach. Skúsenosti budú ďalej predávať svojim podriadeným, čo povedie k profesionalizácii vystupovania všetkých reprezentantov samosprávy smerom k verejnosti.
  6. Každoročne vydáme a doručíme do každej domácnosti mestskú publikáciu. Nebude však slúžiť na komunikáciu úspechov samosprávy, ale na informovanie občanov – najmä tých, ktorí nemajú prístup k internetu. Nájdete v nej aktuálne štatistiky (napr. o počte obyvateľov či hospodárení mestských podnikov), ale aj užitočné rady, ako riešiť problémy vo vašom okolí a koho kontaktovať v prípade potreby (znečistené stojiská kontajnerov, chýbajúci poklop na kanalizácii ohrozujúci chodcov a pod.). Publikácia bude čiastočne financovaná z inzercie firiem poskytujúcich služby občanom.
  7. Ukončíme nakupovanie mediálneho priestoru za mestské peniaze v regionálnych médiách, ktoré v reportážach a spravodajstve nedodržiavajú zákonom stanovené podmienky na objektívnosť a nestrannosť.

Zapojenie občanov

Záujem občanov o veci verejné považuje súčasné vedenie mesta Šaľa za problém. Občania sú doslova ignorovaní pri rozhodnutiach mesta, ich formálne i neformálne pripomienky sú zvyčajne zamietnuté. Naopak, úspešné mestá sa občanov snažia v čo najväčšej miere zapájať do rozhodovania a formovať politiky či rozhodnutia napr. o tom, ako bude vyzerať ich okolie, spolu s nimi. Preto je kľúčovou výzvou v meste obnoviť priestor pre diskusiu s občanmi a ich zapájanie do chodu mesta, ak o to majú záujem.

Ako na to

  1. Zavedieme reálny participatívny rozpočet, o ktorom budú rozhodovať obyvatelia mesta, pričom uplatníme model podobný tomu v Hlohovci. V ňom občania rozhodujú každý rok o rozdelení 60 000 eur z mestského rozpočtu. Projekty sú rozdelené na dve kategórie – občianske projekty a zadania pre mesto (čo má mesto z mestských peňazí realizovať).
  2. Pri zverejnení návrhov zmien vo Všeobecne záväzných nariadeniach mesta budú zverejnené aj dôvodové správy tak, aby občania tieto návrhy mohli efektívne pripomienkovať. Zverejnené budú aj pripomienky občanov a ich vyhodnotenie.
  3. Obnovíme zhromaždenia občanov k významným témam - zapojíme občanov do rozhodovania nielen pri malých projektoch, ale aj veľkých plánoch, investíciách či územnom pláne.
  4. Obnovíme otvorenú voľbu členov komisií mestského zastupiteľstva z radov neposlancov s dôrazom na ich odbornosť.
  5. Občania, ktorí budú mať záujem sa vyjadriť k strategickým dokumentom, významným investíciám, politikám či plánom mesta a dostanú takúto možnosť v rámci „pripomienkového konania“. Informácie o nich budú verejne dostupné.
  6. Zavedieme mestský program dobrovoľníctva – osoby dobrovoľne sa starajúce o mestské územie, pomáhajúce s mestskými aktivitami, podporujúce rozvoj komunít v meste budú mať nárok na určité výhody – nižšie vstupné na mestské podujatia, do zariadení vlastnených mestom a podobne.
  7. Vytvoríme stážový program pre študentov vysokých škôl, ktorí si budú môcť vyskúšať prácu v rámci mestského úradu, resp. organizácií zriadených mestom. Je to jeden z možných spôsobov, ako prilákať kompetentných mladých ľudí na prácu pre mesto.

Lepšie fungovania mesta

Existujú aj ďalšie oblasti, v ktorých vidíme priestor na zlepšenie. Jedným z nich je odmeňovanie poslancov len vtedy, ak sa zúčastňujú rokovaní mestského zastupiteľstva. Druhým je vstup mesta do záujmového združenia, ktoré efektívne obhajuje záujmy miest a je relevantným partnerom vlády.

Riešenia pre lepšie fungovania mesta

  1. Zmeníme odmeňovanie mestských poslancov - odmeny budú vyplatené len za mesiace, kedy sa konalo uznášaniaschopné zastupiteľstvo a len vtedy, ak sa konkrétny poslanec/poslankyňa sa zúčastnil(a). Na mestskej stránke budú zverejnené dôvody absencie volených predstaviteľov na mestských zastupiteľstvách, aspoň vo všeobecnej rovine (zdravotné, pracovné, osobné dôvody).
  2. Zasadíme sa o opätovný vstup Šale do Únie miest Slovenska (ÚMS), ktorá efektívnejšie a aktívnejšie zastupuje záujmy miest v porovnaní so združením ZMOS.
  3. Nadviažeme užšie spoluprácu s úspešnými mestami aj obcami v regióne – aby Šaľa rýchlejšie dobehla zaostávanie za modernými a úspešnými mestami, budeme konzultovať a hľadať inšpiráciu aj mestách, ktoré sú v mnohých oblastiach ďaleko pred nami – príkladom môže byť Nitra, Trnava, Bratislava, Hlohovec či Sereď.