Množstvový zber odpadu so zvýhodňovaním domácností ktoré produkujú menej zmesového odpadu alebo viac triedia

Ročný paušálny poplatok za komunálne odpady , ktorý je pre všetkých obyvateľov mesta rovnaký bez ohľadu na produkované množstvo odpadu, nemotivuje občanov k zníženiu produkcie alebo k zvýšeniu triedenia. Systémovým riešením, pri ktorom poplatok závisí od váhy alebo objemu vyprodukovaného odpadu, je tzv. množstvový zber poskytujúci adresné dáta a racionalizáciu nákladov zvozu. Zároveň je modelom motivácie občanov k zodpovednejšiemu prístupu k odpadom pri uplatňovaní princípu „plať za to, čo vyhodíš“.

Zo skúseností čoraz viacerých slovenských samospráv vyplýva, že množstvový zber výrazne znižuje produkciu zmesového komunálneho odpadu a zvyšuje mieru triedenia. Napríklad v obci Dojč na Záhorí dosiahli po zavedení nového systému výrazné zlepšenie miery triedenia odpadu z 22% na 58% za dva roky. Obec Gánovce zaznamenala medziročný pokles nákladov na odpadové hospodárstvo o 38%. Množstvový zber je zavedený aj v mestách ako Trebišov či Handlová.

Práve takýto systém je cestou k optimalizácii nakladania s komunálnymi odpadmi v meste a jeho financovania, preto má zavedenie množstvového zberu u nás vysokú prioritu.

Riešenia pre zavedenie množstvového zberu komunálnych odpadov

  1. Vypracovať novú koncepciu odpadového hospodárstva v meste za účelom nastavenia vykonávania množstvového zberu (predefinovanie služieb a ich rozsahu v prospech zavedenia dôsledného a adresného systému evidencie vývozov odpadu).
  2. Zabezpečiť, aby kontajnerové stojiská na sídliskách boli uzamykateľné (na kľúč alebo elektronický kľúč pre vstup do vchodu), čo zaručí používanie kontajnerov iba pre zodpovedajúce domácnosti a férové rozrátanie poplatkov v rámci systému množstvového zberu.
  3. Zavedenie evidenčného systému a zaviazanie zberovej spoločnosti k jeho používaniu, prípadne zadefinovanie konkrétnych požiadaviek a očakávaní od evidenčného systému ako zadanie pre výber zberovej spoločnosti.
  4. Pred a pri zavádzaní množstvového zberu zabezpečiť informovanosť obyvateľov komunikačnými aktivitami pre oboznámenie sa s novým systémom a pochopenie jeho zmyslu a výhod.

Podpora znižovania produkcie odpadu a odklon od skládkovania

Prioritou č. 1 v odpadovom hospodárstve ako takom je predchádzanie vzniku odpadov. Po ňom je príprava na opätovné použitie a až po nej nasleduje (v tzv. hierarchii odpadového hospodárstva) materiálové zhodnocovanie (recyklácia). Preto považujeme za dôležitú snahu o posun vo vnímaní nakladania s odpadmi hodnom 21. storočia, a to smerom k ich nevytváraniu a k opätovnému používaniu výrobkov a materiálov.

Samozrejme platí, že odpad, ktorý už vznikol, je nevyhnutné dôsledne vytriediť, a zabezpečiť mu tak možnosť na jeho materiálové zhodnotenie. Všetky tieto snahy zároveň znížia nároky a výdavky na zneškodňovanie zostatkového zmesového komunálneho odpadu (poplatok za tonu vyvezenú na skládku úzko súvisí s dosahovanou mierou triedenia v meste).

Riešenia pre znižovanie produkcie odpadu a odklon od skládkovania

  1. Zaviesť množstvový zber odpadov, ktorý zo skúseností v iných mestách a obciach zvyšuje mieru triedenia odpadu a efektívne napomáha k odklonu od skládkovania.
  2. Viesť kampaň pre motiváciu obyvateľov k domácemu kompostovaniu alebo k využívaniu zavedeného zberu kuchynského biologicky rozložiteľného odpadu.
  3. Podporovať projekty a aktivity zamerané na predchádzanie vzniku odpadov alebo opätovné využívanie odpadov (napr. blšie trhy, výmenné akcie, infokampane, a pod.).
  4. Informačné a motivačné kampane na zvýšenie miery triedenia odpadov.
  5. Organizovať exkurzie / prednášky o tom, čo sa deje s odpadom keď opustí našu domácnosť.
  6. Zriadiť centrum pre opätovné používanie (tzv. re-use centrum).

Dodržiavanie pravidiel, udržiavanie poriadku, monitoring nakladania s odpadom

Prostredníctvom mestskej polície, kamerového systému ale aj dohliadaním na plnenie všetkých povinností zberovej spoločnosti, zakotvených v zmluve s mestom, je nevyhnutné vysielať obyvateľom a zúčastneným stranám jasný signál, že vedenie mesta kladie vysoký dôraz na poriadok v meste a správne nakladanie s odpadmi.

Riešenia smerom k poriadku pri nakladaní s odpadmi

  1. Zabezpečiť dôsledné plnenie povinností vykonávateľom zvozu odpadov (napr. upratanie stojiska pri vývoze KO do 2 m, umývanie kontajnerov, súčinnosť pri odstraňovaní nelegálnych skládok odpadu v katastrálnom území mesta, a pod.).
  2. Zvýšiť nasadenie mestskej polície na monitoringu kontajnerových stojísk (napr. aj tzv. odpadový turizmus alebo pri veľkokapacitných kontajneroch počas jarného a jesenného upratovania) a potenciálnych lokalít pre nezákonné ukladanie odpadu a na vynucovaní nápravy akéhokoľvek priestupku.
  3. Zverejňovanie exemplárnych príkladov porušovania zákona alebo poriadku v súvislosti s odpadmi na území mesta.
  4. Zaviesť (resp. sfunkčniť) kamerové systémy na kontajnerových stojiskách a umožniť ich monitoring zodpovedajúcimi domácnosťami.

Podpora kolobehu vecí v mestskom centre pre opätovné použitie

Vo väčšine krajín EU je štandardom v rámci predchádzania vzniku objemných odpadov (napr. nábytku) a iných odpadov ich opätovné použitie prostredníctvom tzv. centier opätovného použitia, resp. re-use centier, kde sa určité typy výrobkov, ktoré by sa inak stali odpadom, poskytnú na darovanie, predávajú za zlomkovú cenu, alebo opravujú pre ich opätovné použitie. Takéto centrá sú už zriadené aj v niektorých väčších mestách Slovenska.

Mnohí obyvatelia Šale majú skúsenosti s darovaním vecí prostredníctvom webových portálov alebo sociálnych sietí. Naďalej však v našom meste často vidieť na kontajnerových stojiskách, na zberovom dvore alebo v (prípadne pri) veľkoobjemových kontajneroch, pristavovaných počas jarného a jesenného upratovania, množstvo vecí, ktoré ešte mohli slúžiť niekomu inému.

Re-use centrum uplatňuje princíp „pre niekoho odpad, pre iného poklad“ a je výborným nástrojom, ako zachovať veciam hodnotu a zároveň znižovať množstvo produkovaného odpadu. Poskytuje miesto nie len na „zbavenie sa“ nepotrebných vecí, ale aj na získanie výrobkov za symbolickú cenu. v našom meste má takáto služba vysoký potenciál v krátkom čase zaujať svoju stabilnú pozíciu vo využívaní jeho obyvateľmi.

Riešenia pre opätovné používanie vecí prostredníctvom centra opätovného použitia

  1. Zriadenie vhodného priestoru a vytvorenie centra pre opätovné používanie na odovzdávanie nepotrebných a stále použiteľných vecí, ich opravu a darovanie / predaj za symbolickú cenu.
  2. Zabezpečenie zamestnanca na chod centra, prípadne aj na jednoduché opravy odovzdaných vecí.
  3. Manažment centra smerujúci k jeho finančnej sebestačnosti (zo symbolických príspevkov za hodnotnejšie predmety).

Starostlivosť o túlavé zvieratá

Každá samospráva má zo zákona povinnosť postarať sa o túlavé zvieratá vo svojom obvode, táto povinnosť však zostáva často iba na papieri. V Šali to platí doslovne. Máme uzavretú pro-forma zmluvu s nejakým veterinárom o ktorom nikto nikdy nepočul a nikto ho už vonkoncom nevidel. V realite sa teda na úrovni samosprávy tejto problematike nikto nevenuje.

Ako je to na Slovensku bežné, neschopnosť samosprávy zachraňujú dobrovoľníci a neziskové organizácie. Tie už z princípu balansujú na hrane prežitia a dobrovoľníci tomu venujú takmer všetok voľný čas a často aj značnú časť vlastných peňazí. Aby toho nebolo málo, bežne im hádžu polená pod nohy štátne orgány, ale aj spoluobčania, ktorí stále považujú zvieratá za vec.

Pre odchytávanie zvierat je nutné špeciálne povolenie (čisto byrokratického charakteru), pre prevádzku útulku je nutné spĺňať nezmyselné pravidlá a nariadenia. Neoficiálne útulky preto často fungujú v šedej zóne. Mesto na tieto "papierovačky" má aparát, ktorý stačí využiť.

V posledných rokoch sa mesto podieľalo aspoň na kastračných programoch sumami 2 resp. 3 tisíc Eur, neparticipovalo však na samotných odchytoch, ani na prichýlení zvierat, prípadne ich preliečení. Pritom dobrovoľníci často všetko spravia, stačí im len vyjsť v ústrety.

Riešenia pre starostlivosť o túlavé zvieratá

  1. Zriadenie priestorov (v majetku mesta) na dočasné prichýlenie túlavých zvierat, vrátane nevyhnutnej výbavy (napr. karanténne klietky).
  2. Vybavenie všetkých povolení pre prevádzku oficiálneho útulku.
  3. Zamestnanie (zakontrahovanie) zodpovednej osoby, ktorá bude mať na starosti koordináciu dobrovoľníkov a zároveň bude mať povolenie na odchyt túlavých zvierat.
  4. Rozbehnutie a propagácia adopčných programov.
  5. Osveta obyvateľov vo veci kastrácií, pokračovanie kastračných programov.
  6. Legislatívna a logistická pomoc dobrovoľníkom pri prevádzke útulku.
  7. Pomoc pri zabezpečení krmiva a veterinárnej starostlivosti (výhodnejšie ceny na základe množstva úkonov a množstevného nákupu).
  8. Zamedzenie bezdôvodnému utrácaniu zvierat.